2019-09-11 13:18Pressmeddelande

Praktiska gymnasiet Luleå flyttar till nya lokaler

Nya skollokaler för Praktiska gymnasiet i Skutviken, Luleå.Nya skollokaler för Praktiska gymnasiet i Skutviken, Luleå.

Praktiska Gymnasiet i Luleå flyttar till nya moderna lokaler med attraktivt läge intill stadens största infartsled. Därmed stärker skolan sin position som en av regionens viktigaste aktörer inom yrkesinriktade gymnasieutbildningar.

– Vår skola är populär, vi ser ett ökat intresse för våra yrkesinriktade utbildningar i Luleå och därför ligger satsningen på skolan helt rätt i tiden. Tillsammans med fastighetsbolaget bygger vi nu en modern och attraktiv gymnasieskola för framtiden, säger Jörgen Lundin, rektor för Praktiska Luleå.

Flera branscher inom regionen är i behov av yrkesutbildad. Eleverna från Praktiska Gymnasiet är därför viktiga för framtidens arbetsmarknad.

Praktiska Gymnasiet finns sedan tidigare på Ytterviken i Luleå. Här studerar idag nära 300 elever yrkesinriktade gymnasieutbildningar inom bland annat bygg och anläggning, frisör/stylist, VVS och fordon. Skolans elever kommer från hela Norr- och Västerbotten.

De nya lokalerna ligger på Skutviken i Luleå och avser minst 3 000 kvadratmeter utbildningsyta. Flytten innebär att Praktiska kan sammanföra sina skolverksamheter på ett och samma ställe i lokaler anpassade för skolans utbildningar.

De större lokalerna innebär även att skolan på sikt har möjlighet att starta nya utbildningar inom bland annat vård och omsorg samt lastbilsmekanik. Nu väntar projektering, upphandling och byggtid innan lokalerna kan tas i bruk.

– Vi påbörjar projekteringen direkt. De nya utbildningslokalerna ska stå klara för Praktiska Gymnasiet till skolstarten 2020. Praktiska tar större delen av byggnaden men vi ska renovera och bygga om resterande delar så hela miljön blir riktigt spännande, säger Magnus Bjuhr, projektchef på Galären.

För mer information, kontakta:
Jörgen Lundin, rektor Praktiska Luleå
jorgen.lundin@praktiska.se

Om Praktiska gymnasiet

Praktiska gymnasiet startade 1999 och består idag av totalt 33 skolor över hela Sverige vars målsättning är att vara ledande inom yrkes- och lärlingsutbildningar. Skolorna erbjuder tillsammans totalt 13 program, 38 inriktningar och mer än 100 yrkesutgångar där man varvar teori med praktik i form av APL och lärlingsplatser i nära samarbete med näringslivet.

Jörgen Lundin
rektor Praktiska Luleå